logo

چرخ راسته دوز چیست؟

جستجو
آنچه در این مقاله می‌خوانید
چرخ راسته دوز چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

چرخ راسته دوز یکی از مهم ترین چرخ خیاطی در تولیدی های پوشاک محسوب می شود که باعث بالا بردن کیفیت تولید و افزایش بازدهی و سرعت کار در تولید هم هستند. آموزش راسته دوز کاری است که هر فردی به سادگی می تواند آن را فراگرفته و در تولیدی های پوشاک از این طریق مشغول به فعالیت شود. قبل از خرید چرخ خیاطی صنعتی راسته دوز بهتر است به طور کامل درمورد این چرخ اطلاعات لازم را داشته باشید. از همین رو ما در این مقاله از نخ سوزن به بررسی کامل درمورد چرخ راسته دوز صحبت خواهیم کرد که از جمله سرفصل هایی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت مواردی است که عبارت است از:

  • چرخ راسته دوز چیست؟
  • بررسی انواع چرخ راسته دوز
  • کاربرد چرخ راسته دوز
  • قیمت چرخ راسته دوز
  • و…

چرخ راسته دوز چیست؟

چرخ خیاطی ها انواع مختلفی دارند که از جمله کاربردی ترین آن ها می توان به چرخ راسته دوز اشاره کرد. از چرخ های راسته دوز از کارگاه های کوچک گرفته تا کارگاه های بزرگ و حتی مزون های خانگی، کاربرد مهمی دارند. چرخ خیاطی های راسته دوز همانطور که از نامش پیداست می تواند انواع دوخت های راسته و مستقیم را روی هر جنس پارچه ای انجام دهد. یکی از فاکتورهای مهم در کارگاه های تولیدی پوشاک، سرعت بالای تولید و آماده شدن پوشاک است که استفاده از چرخ راسته دوز تاثیر زیادی در بالا بردن راندمان کاری و افزایش سرعت تولید دارد. تفاوت چرخ راسته دوز با چرخ خیاطی های معمولی در این است که چرخ خیاطی های معمولی و خانگی علاوه بر امکان دوخت به صورت مستقیم و صاف امکان انجام دوخت های دیگر را از جمله دوخت های زیگزاگ و… را دارد با این که چرخ های راسته دوز تنها قادر به انجام دوخت های راسته با سرعت بالا و کیفیتی مطلوب هستند که کاربرد مهمی در صنعت دارند. نحوه کار چرخ راسته دوز به این صورت است که برای ثابت نگهداشتن پارچه از یک کار پیشبر و یک پایه استفاده شده و دوخت آسانی را برای انواع مختلف پارچه از جمله پارچه های نخی، کتان، جین و… به همراه دارد. این چرخ ها دارای قابلیت تنظیم طول دوخت هستند، به این معنا که خیاط می تواند تنظیم کند که طول نخ هایی که دوخته می شود کوتاه باشد یا بلند. استفاده از این قابلیت تاثیر زیادی بر کیفیت، سرعت و مصرف نخ در طی فرایند دوخت می تواند داشته باشد. در این دوخت، دو نخ استفاده می شود که یکی از آنها از سوزن و دیگری از ماسوره عبور کرده و دوخت انجام می شود. در دوختی که توسط چرخ راسته دوز انجام می شود، ماسوره داخل ماکو و ماکو هم داخل کمپلت قرار میگیرد. موتور چرخ خیاطی با حرکت دورانی که دارد باعث حرکت نخ و سوزن چرخ به حالت بالا پایین می شود و این حرکت باعث انتقال این حرکت از شفتی که به میله سوزن متصل است به شفت کمپلت است و در نهایت باعث انجام دوخت می شود.

 

انواع چرخ راسته دوز

انواع چرخ راسته دوز

همه چرخ های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند. چرخ خیاطی های راسته دوز نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هرکدام از مدل های مختلف چرخ های راسته دوز نیز از لحاظ عملکرد هم با یکدیگر متفاوت عمل می کنند. انواع چرخ های راسته دوز عبارت است از:

  • چرخ راسته دوز کامپیوتری

این نوع از چرخ های راسته دوز پیشرفته ترین نوع از چرخ ها به حساب می آید که دارای قابلیت برنامه ریزی برای دوخت خودکار در انواع مختلف است. این چرخ ها از سیستم شمارش تعداد دوخت بهرهمند بوده و همین امر باعث بالا رفتن دقت در طی دوخت می شود. از این چرخ ها معمولا در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی گسترده استفاده می شود.

  • چرخ راسته دوز دو پایه

از لحاظ عملکرد این نوع از چرخ راسته دوز، تفاوتی با چرخ راسته دوز معمولی ندارد اما از این چرخ ها به صورت تخصصی برای دوخت پارچه های خیلی ضخیم استفاده می شود. پارچه های مناسب برای دوخت با این چرخ عبارت است از پارچه های چرم، پارچه هایی که در دوخت دستکش های صنعتی استفاده می شود، پارچه هایی که مناسب برای روکش صندلی خودرو هستند و… .

  • چرخ راسته دوز موتور مستقیم

این نوع از چرخ ها فاقد تسمه بوده و تنظیم جایگاه سوزن، از طریق نیروی مکانیکی انجام می شود. این چرخ ها همانطور که از اسمش پیداست دارای موتور بسیار قوی و پرقدرت است اما برخلاف راندمان بالایی که دارد، دارای مصرف انرژی بسیار پایینی است. برخورداری از چراغ ال ای دی و همچنین صدای کمی که دارند، باعث بهبود کیفیت و رضایت بالای کاربر هنگام استفاده از این چرخ می شود.

  • چرخ راسته دوز مکانیکی

چرخ های راسته دوز مکانیکی، در واقع مدل پیشرفته تری از بهترین چرخ خیاطی خانگی دستی هستند که با موتور الکتریکی کار می کنند. همین امر باعث انجام دوخت با سرعت بالا شده است. یکی از اصلی ترین تفاوت های این چرخ راسته دوز با انواع دیگر، قابلیت انجام دوخت های دیگر مثل دوخت زیگزاگ را دارد.

  • چرخ راسته دوز اتوماتیک

این نوع از چرخ های راسته دوز، از ساختار و عملکردی کاملا خودکار برخوردارند که همین امر باعث صرفه جویی زیادی در مصرف برق و انرژی شده است. کاهش مصرف برق با استفاده از این چرخ، چیزی در حدود 60 درصد است. چرخ راسته دوز اتوماتیک قابلیت سرنخ زن به طور خودکار را دارد و همچنین می توان به بالا و پایین کردن خودکار به عنوان اپشنی تاثیرگذار در افزایش راندمان و تولید در زمان کم اشاره کرد.

 

کاربرد چرخ راسته دوز

چرخ خیاطی های راسته دوز به ویژه در صنعت، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند که از جمله علل این محبوبیت می توان به نحوه دوخت، کارایی و مناسب برای دوخت هر پارچه ای است. چرخ راسته دوز توسط دو نخ دوخت را انجام داده به این صورت که یک سر نخ به سر سوزن وصل است و سر دیگر آن در ماسوره قرار می گیرد. همین امر باعث ایجاد دوخت بسیار محکم و با دوام می شود. کاربردهای زیاد این چرخ راسته دوز بی دلیل نیست. از جمله کاربردهای این چرخ راسته دوز عبارت است از:

  • انجام دوخت درزها
  • انجام دوختن لحاف کاری
  • دوخت لبه پارچه ها
  • انجام دوخت های باستینگ و دوخت بست
  • دوخت زیپ ها، نوارهای تزیینی و…

قیمت چرخ راسته دوز

قیمت چرخ راسته دوز به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله این عوامل می توان به انواع مختلف این چرخ ها، قابلیت های متفاوت هر کدام از چرخ ها، برند تولید کننده چرخ، نوع دوخت که شامل نازک دوزی یا ضخیم دوزی است، قطعات و مونتاژی که روی هرکدام از آن ها نصب شده است و… اشاره کرد. تمام این متغیرها بر روی قیمت تاثیرگذار بوده و می تواند بر قیمت نهایی چرخ راسته دوزی که مدنظر شما است تفاوت ایجاد کند. برای مثال اگر چرخ راسته دوزی که مدنظر شما است از برندهای مطرح و تولید کشورهای چین مثل جک، زوجی، نان بنگ و… باشد یا تولیدی از برندهای نوظهور باشد، قیمت بسیار متفاوتی خواهد داشت. برای اطلاع دقیق تر از قیمت چرخ راسته دوز با توجه به مدل و ویژگی ای مد نظرتان است، می توانید به سایت فروشگاهی نخ سوزن مراجعه کرده و از خدمات مشاوره رایگان این سایت توسط تیم پشتیبان بهرهمند شوید.

"قیمت

جمع بندی

فروشگاه نخ سوزن ارائه دهنده محصولات متنوع خیاطی ازجمله انواع چرخ خیاطی،اتو و پرس و …خدمت مشتریان گرامی می باشد. در این مقاله از نخ سوزن به معرفی کامل چرخ های راسته دوز پرداختیم و به اهمیت حضور این چرخ در صنعت تولید پوشاک اشاره کردیم. مباحثی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت مواردی است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چرخ راسته دوز نوعی چرخ صنعتی است که برای انجام دوخت های صاف و بالا رفتن سرعت فرایند تولیدی از آن ها استفاده می شود.
  • چرخ راسته دوز انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به چرخ راسته دوز کامپیوتری، راسته دوز اتوماتیکی، راسته دوز موتور مستقیم و… اشاره کرد.
  • چرخ های راسته دوز دارای کاربردهای زیادی است که از جمله آن ها می توان به لحاف کاری، دوخت لبه ها و درزهای پارچه و… اشاره کرد.
  • قیمت چرخ های راسته دوز با توجه به انواع مختلف این چرخ و نوع کارکرد هرنوع از آن ها می تواند متفاوت باشد از این رو نمی توان قیمت مشخصی را برای آن ها درنظر گرفت.

سوالات متداول

بهترین مارک چرخ خیاطی صنعتی راسته دوز کدام است؟

از جمله بهترین چرخ راسته دوز می توان به مارک های جک، نان بنگ، تیپیکال و… اشاره کرد که در تولید چرخ خیاطی های صنعتی با کیفیت موفق بوده اند.

تفاوت چرخ راسته دوز و خانگی در چیست؟

از جمله اصلی ترین تفاوت چرخ راسته دوز و خانگی می توان به انجام مدل های مختلف دوخت علاوه بر دوخت صاف در چرخ خانگی اشاره کرد درحالی که چرخ راسته دوز فقط قادر به انجام دوخت راسته است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *