logo

سوزن چرخ خیاطی و انتخاب سوزن مناسب

جستجو
آنچه در این مقاله می‌خوانید
سوزن چرخ خیاطی و انتخاب سوزن مناسب
آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوزن های چرخ خیاطی در انواع و اندازه های مختلف تولید شده و در بازار عرضه می شود. استفاده و انتخاب سوزن مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر سوزن اشتباه را در دستگاه خود قرار دهید و یا از سوزنی نامناسب با پارچه استفاده کنید ممکن است باعث آسیب رساندن به دستگاه و یا پارچه شوید. با انتخاب سوزن اشتباه ممکن است به قلاب ماسوله آسیب رسیده، درزها را به خوبی ندوزد و یا نخ هایی که دوخته اید شکافته شوند. در برخی موارد دیده شده که انتخاب اشتباه سوزن چرخ خیاطی باعث ایجاد سوراخ هایی پی در پی در پارچه شوید. چرخ خیاطی شما هر مدلی باشد، حتی آخرین مدل های موجود در بازار، انتخاب سوزن نامناسب می تواند باعث شکستن سوزن و یا آسیب به چرخ و یا پارچه شود. در زمان های گذشته، تنها یک نوع سوزن چرخ خیاطی وجود داشت. اما امروزه می توان بسته به نوع پارچه و دستگاه سوزن های متعددی را انتخاب نمود که به سادگی در بازار در دسترس افراد قرار دارد.

انواع سوزن چرخ خیاطی

انواع سوزن چرخ خیاطی

سوزن های چرخ خیاطی انواع مختلفی دارند که در این مقاله به معرفی به سه نوع اصلی آن می پردازیم. از جمله اصلی ترین نوع سوزن ها عبارت است از:

  • سوزن های نرمال و جهانی

نوک این سوزن ها کمی گرد است و معمولا از این سوزن ها برای پارچه های محکم و معمولی استفاده می شود.

  • سوزن های جرسی

این نوع سوزن دارای نوک متوسط ​​است که برای دوخت پارچه های گره دار از آن ها استفاده می شود. این سوزن بین الیاف گره نمی خورد و در هنگام دوختن سختی پارچه باعث شکستگی آن ها نمی شده و یا آسیبی به پارچه وارد نمی کند.

  • سوزن های کششی

این سوزن ها غالباً با سوزن های جرسی اشتباه گرفته می شوند. نوک متوسطی ​دارند و دارای چشم مخصوصی هستند که برای پارچه های کششی و الاستیک طراحی شده و مناسب هستند.

علاوه بر این سه مورد سوزن، سوزن های مخصوصی برای دوخت پارچه های جین، چرم، جیر، گلدوزی و… وجود دارد.

 

راهنمای سوزن چرخ خیاطی

برای انتخاب سوزن چرخ خیاطی چندین فاکتور وجود دارد که از جمله آن ها پارچه ای است که می خواهید برای دوخت استفاده کنید. نخ مورد نظر شما (مثلاً ضخیم و یا گلدوزی) و یا نوع کوکی که بر روی دستگاه برنامه ریزی کرده اید. وقتی کار خیاطی را به صورت نرمال و نه تزئینی انجام می دهید، نوع پارچه شکل سوزن را تعیین می کند و وزن پارچه اندازه سوزن ها را تعیین می کند.

اما قبل از تصمیم گیری در مورد سوزن، ابتدا باید سیستم سوزنی را که دستگاه شما از آن استفاده می کند، بشناسید. بر خلاف ماشین های تجاری، که از انواع سیستم های سوزنی استفاده می کنند، تقریباً همه ماشین های چرخ خیاطی خانگی از یک سیستم سوزن 130 / 705H استفاده می کنند که بر روی مورد سوزن بین نام و اندازه سوزن تعیین شده است. (حروف دیگر نشان دهنده نوع سوزن مانند M برای میکروتکس یا س برای لحاف). سیستم سوزن دستگاه شما بدون توجه به اندازه یا نوع سوزنی که استفاده می کنید هرگز تغییر نمی کند.

کنترل تنش، طول کوک، فشار پا و سایر تنظیمات در ماشین های اتوماتیک برای پارچه ها، نخ ها و سوزن های با وزن متوسط ​​تنظیم شده است. اگر  از چرخ خیاطی خود برای دوختن پارچه های نرمال و تنها برای خیاطی های خانگی استفاده می کنید، می توانید با استفاده از یک سوزن نرمال به ابعاد 12 برای دوختن تمامی موارد راضی باشید.

اما وقتی می خواهید کیفیت دوخت را بهبود بخشیده و خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید بهتر است بلد باشید که کدام سوزن انتخاب بهتری برای استفاده است.

ویژگی های سوزن چرخ خیاطی

ویژگی های اصلی یک سوزن ماشین استاندارد در زیر گفته می شود. پیکربندی آنها از نوع سوزن به نوع دیگر متفاوت است.

  • ساقه

بالای سوزن که داخل دستگاه قرار می گیرد. بیشتر مواقع دارای عقب گرد و پشت صاف است که سوزن ها در حالت مناسب قرار دارند.

  • شافت

بدن سوزن زیر ساقه. ضخامت شافت اندازه سوزن را تعیین می کند.

  • شیار جلو

شکاف بالای سر سوزن ، باید به اندازه کافی بزرگ باشد که نخ به راحتی از آن عبور کند.

  • نقطه

نوک سوزنی که به پارچه نفوذ می کند تا نخ را به قلاب باف و قلاب منتقل کند. شکل نقطه در بین انواع سوزن متفاوت است.

  • چشم

سوراخ در انتهای سوزن که از طریق آن نخ عبور می کند. اندازه و نوع سوزن اندازه و شکل چشم را تعیین می کند.

  • اندازه سوزن

فقط برای خوب و پیچیده نگه داشتن چیزها ، دو سیستم اندازه سوزن وجود دارد: آمریکایی و اروپایی. اندازه های سوزن آمریکایی از 8 تا 19 و اندازه اروپا بین 60 تا 120 است. هرچه تعداد این تعداد بیشتر باشد تیغه سوزن بزرگتر است. اغلب شما هر دو عدد اندازه را روی بسته سوزن مانند 60/8 و 70/10 می بینید.

سوزن های بهترین چرخ خیاطی خانگی به عنوان سیستم 130/705 H طبقه بندی می شوند و این مورد را در برچسب مشاهده خواهید کرد. این به ما می گوید سوزن برای استفاده در ماشین های چرخ خیاطی خانگی است نه ماشین های صنعتی.

 

نصب سوزن چرخ خیاطی

نصب سوزن چرخ خیاطی

هنگام خرید چرخ خیاطی صنعتی بهترین راه برای انتخاب و نصب سوزن مناسب دستگاه خود، قرار دادن یک تکه کاغذ در زیر سوزن و چسباندن آن است. این کار باعث می شود هنگام شل کردن پیچ سوزن ، هیچ خطری برای افتادن سوزن قدیمی در داخل دستگاه وجود نداشته باشد. پس از خارج کردن سوزن قدیمی ، سوزن جدید را  مانند سوزن قبلی و در جهت درست درون چرخ قرار دهید. قسمت صاف ساق سوزن باید به سمت عقب چرخ خیاطی باشد.

قبل از محکم کردن پیچ سوزن مطمئن شوید که سوزن جدید را به سمت بالا فشار دهید. اگر به درستی سوزن را جا نزنید، کیفیت کوک ها ضعیف می شوند، سوزن می تواند به ماسوله برخورد کند و یا مشکلات دیگری پیش بیاید.

جمع بندی

آنچه در این مقاله از فروشگاه نخ سوزن خواندید به طور خلاصه به صورت زیر است:

  • سوزن های چرخ خیاطی انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به سوزن کششی، سوزن معمولی، سوزن جرسی و… اشاره کرد.
  • قبل از خرید چرخ خیاطی بهتر است از راهنمای سوزن چرخ خیاطی استفاده کرد که در این مقاله به طور کامل به راهنمایی سوزن چرخ خیاطی پرداختیم
  • سوزن های چرخ خیاطی دارای ویژگی هایی است که از جمله آن ویژگی ها می توان به مواردی مثل ساقه سوزن، شیافت، چشمی  شیار جلوی آن اشاره کرد.
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *