logo

بررسی تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر (پرینتر حرارتی)

جستجو
آنچه در این مقاله می‌خوانید
تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر
بررسی تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر (پرینتر حرارتی)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر (The difference between receipt printer and label printer) بیشتر در کاربرد و نحوه عملکرد این دو دستگاه چاپگر حرارتی است؛ زیرا لیبل پرینتر برای چاپ لیبل و برچسب محصولات استفاده می‌شود؛ ولی فیش پرینتر یا همان پرینتر حرارتی برای چاپ فیش‌ها و رسیدهای فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و… به کار می‌رود.

یکی دیگر از تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر این است که فیش پرینترها قیمت ارزان‌تری نسبت به لیبل پرینترها دارند‌. همچنین فیش پرینترها کوچک‌تر هستند و وزن سبک‌تری دارند.

تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر

اگر چه فیش پرینترها اغلب برای چاپ فوری فیش و رسیدهای مختلف استفاده می‌شوند. از طرفی لیبل پرینترها جهت چاپ برچسب‌های پیچیده و مختلف به کار می‌روند‌؛ اما در حقیقت چاپ‌هایی که توسط لیبل پرینترها ایجاد می‌شوند دوام بیشتری دارند در حالی که چاپ فیش پرینترها تا حدودی بی‌کیفیت هستند.

بنابراین پیش از آن که تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر را از جهات مختلف بررسی کنیم ابتدا باید بدانید که لیبل پرینتر و فیش پرینتر چیست؟

 فیش پرینتر چیست؟

فیش پرینتر یا همان پرینتر حرارتی یک نوع دستگاه پرینتر جدید است که بیشتر برای صدور فیش‌های خودپرداز بانک‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز اداری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع فیش پرینترهای حرارتی مستقیم تنها می‌توانند تحت فشار و حرارت مناسب بر روی رول‌های حرارتی خاصی اطلاعات مربوطه را چاپ کنند.

لیبل پرینتر چیست؟

پرینتر لیبل زن یا همان چاپگر برچسب جزو پرینترهای مخصوصی هستند که برای چاپ بارکد، نحوه مصرف، QR کد و سایر اطلاعات محدودی از محصول، روی لیبل به کار می‌روند. بنابراین شما با استفاده از انواع دستگاه لیبل پرینتر به صورت رومیزی، صنعتی و قابل حمل می‌توانید لیبل های دلخواهی را در طرح و رنگ‌های متنوع چاپ کنید.

لیبل پرینتر چیست؟

فرق فیش پرینتر و لیبل پرینتر

حالا که با انواع دستگاه لیبل پرینتر و انواع فیش پرینتر آشنا شدید در ادامه مهم‌ترین تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر را از چندین جهات با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  • مواد مصرفی

مواد مصرفی لیبل پرینتر نمونه‌های مختلفی از ریبون در سایزها و انواع متفاوت است؛ ولی مواد مصرفی فیش پرینتر نمونه‌های مختلفی از کاغذ رول حرارتی در اندازه‌های متفاوت است.

  • کاربرد استفاده از دستگاه

دقت کنید لیبل پرینترها جهت چاپ بارکد، برچسب و لیبل های مخصوص کالاهای مختلف به کار می‌روند. معمولاً کاربردی‌ترین لیبل هایی که در بازار هنگام تحویل کالا به انبارها روی محصول چسبانده می‌شود چاپ لیبل نارنجی دیجیکالا نام دارد. در حالی که بیشترین کاربرد فیش پرینتر جهت چاپ فیش‌ها و رسید فروشگاه‌ها، دستگاه‌های پوز، عابر بانک‌ها و… است.

  • مکانیزم چاپ

دیگر تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر این است که مکانیزم دستگاه فیش پرینتر به شکل چاپ حرارت مستقیم و مناسب روی رول‌های حرارتی است؛ ولی مکانیزم دستگاه لیبل پرینتر به شکل انتقال حرارت تحت فشار بر روی ریبون ها و انتقال اطلاعات روی لیبل ها است.

مکانیزم چاپ

  • پورت اتصال

این دو نمونه دستگاه چاپگر حرارتی با پورت‌های اتصالی کاملاً متفاوتی در بازارهای تجاری به کار می‌روند‌ این پورت‌ها موارد ذیل هستند:

  1. پورت موازی: این نمونه پورت اتصال یک پورت استاندارد متصل به پرینتر است که نیازی به اتصال درایور ندارد.
  2.  پورت سریال: این نمونه پورت نسبت به سایر پورت‌ها سرعت پایینی دارد. پس بیشتر برای فاصله‌های بالاتر از ۱۵ متر به کار می‌رود.
  3. پورت شبکه: این نمونه پورت بیشتر در مکان‌هایی که دستگاه‌های پرینتر و سیستم‌های کامپیوتری زیادی وجود دارد استفاده می‌شود.
  4. پورت USB: این نمونه پورت بر روی کلیه لپ تاپ‌ها و سیستم‌های کامپیوتری موجود است. فقط تنها ایراد آن نصب مجدد دوباره درایور پرینتر موقع قطع و وصل کردن سیم و برد سیستم است.
  • تکنولوژی چاپ حرارتی

فیش پرینتر ها به صورت چاپ حرارتی مستقیم کار چاپ را انجام می‌دهند. یعنی لازم است به طور مستقیم کاغذ درون دستگاه فیش پرینتر گرم شود تا تصویر و یا اطلاعات خواسته شده روی کاغذ چاپ شود. ولی لیبل پرینتر به غیر از چاپ حرارتی مستقیم به صورت چاپ انتقال حرارتی با ترکیب گرما و جوهر کار چاپ برچسب و لیبل را انجام می‌دهند.

  • سرعت و کارایی

فیش پرینترها جهت چاپ گرافیک‌های ساده و اطلاعات جزئی در مدت زمان کوتاهی طراحی شده‌اند. در حالی که دستگاه‌های لیبل پرینتر برای چاپ تصویر، متن و هر نوع گرافیکی روی لیبل و برچسب در تیراژهای بالایی طراحی شده‌اند.

  • تنوع مواد چاپی

درباره آخرین تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر باید گفت: لیبل پرینترها نمونه‌های مختلفی از برچسب ها، لوگوها و همچنین تصاویر پیچیده را به غیر از کاغذ روی پلاستیک و هر نوع مواد مقاوم دیگری چاپ می‌کنند؛ ولی فیش پرینترها فقط متن و گرافیک‌های ساده را روی نوعی کاغذ مخصوص چاپ می‌کنند.

تنوع مواد چاپی

سخن پایانی

در این مطلب ما در مورد تفاوت فیش پرینتر با لیبل پرینتر صحبت کردیم. اما چنانچه قصد دارید در مورد این دو مدل دستگاه چاپگر حرارتی اطلاعات بیشتری به دست آورید بهتر است با کارشناسان فروشگاه اینترنتی نخ سوزن تماس بگیرید. همچنین در فروشگاه نخ سوزن می‌توانید باکیفیت‌ترین دستگاه لیبل پرینتر را در مناسب‌ترین قیمت به دست آورید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *