logo

انواع نخ خیاطی + کاربردها و ویژگی‌های هرکدام

جستجو
آنچه در این مقاله می‌خوانید
انواع نخ خیاطی
انواع نخ خیاطی + کاربردها و ویژگی‌های هرکدام
آنچه در این مقاله می‌خوانید

انواع نخ خیاطی (Types of sewing thread) با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایی که دارند به ۳ گروه اصلی از قبیل نخ طبیعی، نخ مصنوعی و نخ مخلوط دسته‌بندی می‌شوند. در این میان نخ پشمی و نخ ابریشمی جزو نخ‌های طبیعی قرار دارند.

نخ ابریشم مصنوعی، نخ پلی‌استر و نخ‌های دیگری مثل ویسکوز ریون جزو نخ‌های مصنوعی قرار می‌گیرند؛ اما نخ پلی‌استر پنبه، نخ پلی‌استر ابریشم و نخ‌های مولینه در گروه نخ‌های مخلوط دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه این مطلب شما را با کاربرد و ویژگی‌های انواع نخ خیاطی آشنا می‌کنیم.

انواع نخ خیاطی

شاید بارها انواع نخ با عکس را در صفحات گوگل، مجله‌های خیاطی و برخی کتاب‌ها دیده باشید؛ اما به طور دقیق ندانید که نخ‌ها چه کاربردهای عمومی و تزئینی در صنایع نساجی و در بین ملزومات و قطعات چرخ خیاطی دارند. به همین دلیل در ادامه ما در بین تنوع زیادی از نخ‌ها به طور مختصر انواع نخ خیاطی و کاربرهای عمومی آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

  • نخ پنبه ای

نخ‌های پنبه ای یکی از پرطرفدارترین نخ‌های خیاطی هستند که از نوع نخ طبیعی به شمار می‌آیند. نخ‌های پنبه ای لطافت و مقاومت خوبی در برابر تغییر فرم و دماهای زیاد دارند. معمولاً نخ پنبه ای مناسب‌ترین نخ خیاطی برای کوک زدن است؛ ولی خاصیت کشسانی ندارد.

  • نخ‌های پشمی

نخ‌های پشمی نوعی نخ طبیعی هستند که توانایی حفظ گرما را دارند. تقریباً سنگین هستند و ضخامت و استحکام خوبی در برابر پارگی دارند. از این رو در بین انواع نخ خیاطی بیشتر برای دوخت پارچه‌های ضخیم و لباس‌های زمستانی از نخ‌های پشمی استفاده می‌شود.

نخ‌های پشمی

  • نخ نایلونی

نخ‌های نایلونی جز نخ‌های کاملاً مصنوعی هستند. اگر چه مقاومت بالایی در برابر حرارت ندارند؛ اما به دلیل تنوع زیاد برای دوختن پارچه‌های مختلف از ضخیم گرفته تا دوخت پارچه‌های نازک کاربرد زیادی دارند‌. البته قیمت آن‌ها نسبت به نخ‌های دیگر هم پایین‌تر است.

  • نخ پلی‌استر

در بین انواع نخ خیاطی بهترین جایگزین برای نخ‌های پنبه‌های نوعی نخ مصنوعی به نام نخ پلی‌استر است. اصولاً نخ‌های پلی‌استر برای دوخت تمام پارچه‌های ضخیم و نازک استفاده می‌شود. نخ‌های پلی‌استر تغییر رنگ ندارند و هنگام کشش و فشار از استحکام قابل قبولی برخوردار هستند.

بنابراین هنگام شستشو با ماشین لباسشویی هیچ مشکلی برای کیفیت نخ‌های پلی‌استر ایجاد نمی‌شود. مهم‌تر اینکه در طبقه‌بندی انواع نخ خیاطی معمولاً نخ‌های پلی‌استر ضد حساسیت هستند و لطافت و نرمی خوبی دارند. البته بهتر است نخ‌های پلی‌استر هم مانند انواع نخ در نساجی در معرض حرارت‌های بالا قرار نگیرند.

همچنین اگر با پاره شدن نخ چرخ خیاطی به‌طور مکرر مواجهه می‌شوید، توصیه می‌کنیم حتما مقاله‌ی پاره شدن نخ چرخ خیاطی را حتما بخوانید. در این مطلب راهنمایی کامل درباره رفع مشکل پاره شدن نخ جرخ خیاطی و خرید نخ باکیفیت را ارائه کرده‌ایم.

انواع نخ‌ های تزئینی

در بین انواع نخ خیاطی شاید زیاد اسم انواع نخ تزئینی را شنیده باشید. برخی از این نخ‌های خیاطی که کاربرد تزئینی دارند را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

  • نخ ابریشمی

زیباترین و لوکس‌ترین نخ‌هایی که کاربری تزئینی دارند انواع نخ ابریشم هستند. این نوع نخ‌ها خاصیت کشسانی دارند همچنین در ۲ نوع طبیعی و مصنوعی قابل استفاده هستند. سال‌هاست که از نخ ابریشمی برای دوخت تزئیناتی مثل گلدوزی استفاده می‌شود؛ چون که نخ‌های ابریشمی گران‌ قیمت، براق و خیلی لطیف هستند.

نخ ابریشمی

  • نخ ریون

یکی دیگر از انواع نخ خیاطی که بیشتر جنبه تزئینی دارد نخ ریون است. این نوع نخ‌ها کوتاه و پرزدار هستند که اغلب برای گلدوزی استفاده می‌شوند؛ اما لطافت و استحکام کمی دارند به همین دلیل برای دوخت لباس و اتصال درزها اصلاً مناسب نیستند.

  • نخ فلزی

از بین انواع نخ ضخیم که برای خیاطی استفاده می‌شود می‌توان به نخ‌های فلزی اشاره کرد. این نوع نخ‌های خیاطی از فلزهای براقی به رنگ طلایی و نقره‌ای در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند‌. امروزه در بازار انواع نخ فلزی را با نام‌های دیگری مثل نخ نقره، نخ بلورسنت و نخ گلابتون می‌شناسند‌. مهم‌ترین کاربرد نخ فلزی برای گلدوزی و کارهای تزئینی است.

  • نخ متالیک

نخ‌های متالیک جزو نخ‌های پلی‌استری است و شباهت نزدیکی با نخ‌های ریون دارد. بنابراین بیشتر برای تزئینات پارچه‌ها و لباس‌ها استفاده می‌شوند‌.

نخ متالیک

  • نخ دمسه

نخ دمسه نوعی نخ طبیعی از جنس کتان مرغوب است. بنابراین هیچ تغییر رنگی ندارد و در برابر دماهای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. از این رو برای گلدوزی، تزئینات لباس و حتی سوزن دوزی بهترین نخ محسوب می‌شوند.

  • نخ نامرئی

در بین انواع رنگ نخ خیاطی تنها نخ‌های نامرئی هیچ رنگی ندارند. بنابراین نخ‌های نامرئی برای پولک دوزی و سنگ دوزی روی لباس‌ها به کار می‌برند.

سخن پایانی

بدون شک شما با شناخت انواع نخ پارچه و انواع نخ خیاطی می‌توانید دوخت انواع لباس‌های ساده و مجلسی را به بهترین شکل انجام دهید. تنها کافیست مرغوب نخ خیاطی را در نمونه‌های مختلف از فروشگاه‌های معتبر مثل فروشگاه اینترنتی نخ سوزن تهیه کنید‌.

مطمئن باشید فروشگاه نخ سوزن باکیفیت ترین برندهای نخ خیاطی، چرخ خیاطی، اتو پرس و صفر تا صد ملزومات و قطعات چرخ خیاطی و محصولات خرازی را با قیمتی به صرفه و بصورت آنلاین و تحویل فوری در هر کجای ایران به دستتان می‌رساند.

Nakhsoozan.com

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *