logo

نحوه تیز کردن قیچی ، چطور قیچی رو تیز کنم؟

جستجو
آنچه در این مقاله می‌خوانید
نحوه تیز کردن قیچی
نحوه تیز کردن قیچی ، چطور قیچی رو تیز کنم؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر قیچی خیاطی شما کند شده است و دیگر مثل روزهای اولش پارچه را برش نمی‌زند چندان مسئله مهمی نیست؛ چون در این مطلب با چند ترفند ساده بدون هیچ ابزار خاصی به شما یاد خواهیم داد که چگونه هر نوع قیچی خیاطی را به آسانی دوباره تیز کنید. پس زمانی که قیچی خیاطی شما کند می‌شود مجبور به خرید قیچی جدید و پرداخت هزینه‌های اضافه نیستید. تنها کافیست تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با نحوه تیز کردن قیچی آشنا شوید.

نحوه تیز کردن قیچی در خانه

اگر موقع برش پارچه و دوخت و دوز انواع ملحفه، پرده، لباس و… قیچی دستی شما کند شده است در ادامه چند روش ساده برای تیز کردن قیچی در خانه را به شما آموزش می‌دهیم:

علت سفت شدن قیچی خیاطی

دقت کنید در بیشتر مواقع علت سفت شدن قیچی خیاطی به خاطر نامرغوب بودن جنس قیچی است؛ ولی یک علت سفت شدن قیچی هم می‌تواند کند شدن لبه‌های قیچی باشد. در چنین حالتی بهتر است یک باطری قلمی که غیر قابل استفاده است را روی لبه‌های قیچی بکشید تا قیچی خیاطی شما تیز شود. البته نحوه تیز کردن قیچی با باطری قلمی به این صورت است که باطری را به طرف داخل دهان قیچی تا قسمت انتهای آن بکشید و مدام قیچی را مثل بریدن پارچه چندین بار باز و بسته کنید

مثلاً تصور کنید که در حال برید یک باطری قلمی با قیچی هستید. البته اگر می‌خواهید قیچی خیاطی شما جنس فوق‌العاده عالی داشته باشد و تا مدت زیادی اصلاً کند نشود بهتر است مرغوب ترین قیچی خیاطی را در اندازه‌های مختلف از فروشگاه نخ سوزن به صورت آنلاین یا حضوری تهیه کنید.

علت سفت شدن قیچی خیاطی

نحوه تیز کردن قیچی خیاطی با گیره کاغذ

وسیله دیگری که می‌توانید با کمک آن قیچی خیاطی را تیز کنید، گیره فلزی کاغذ است. نحوه تیز کردن قیچی خیاطی با گیره کاغذ به این صورت است که گیره را روی لبه‌های قیچی بگذارید و چندین بار به سمت عقب بکشید. این روش برای تیز کردن هر نوع قیچی خیاطی باکیفیت هم کاربرد دارد مثل:

  • قیچی خیاطی دستی دسته مشکی آزو (PIN) سایز ۱۲
  • قیچی دسته پلاستیکی آزو مدل ژاپن استایل سایز ۸
  • قیچی خیاطی دستی PILY شماره ۱۰
  • قیچی خیاطی دستی YDL شماره ۱۱
  • قیچی خیاطی دستی YDL شماره ۱۰
  • قیچی خیاطی شماره ۱۱ فاف
  • قیچی خیاطی دسته کلاغی شماره ۱
  • قیچی خیاطی برش دستی اشمیتس سایز ۹.۵
  • قیچی خیاطی برش دستی کیپ سایز ۹
  • قیچی خیاطی برش دستی دالبر اشمیتس ساخت آلمان

طرز تیز کردن قیچی با بطری شیشه ای

اگر تمایل دارید بیشتر با نحوه تیز کردن قیچی خیاطی آشنا شوید بهتر است یکبار هم با بطری شیشه ای این کار را انجام دهید. اول از همه بطری شیشه ای را که بدنه‌ای صاف و یکدست دارد آماده کنید، سپس قیچی را مثل بریدن پارچه روی بدنه بطری مدام باز و بسته کنید تا تیغه‌های قیچی حسابی تیز شوند.

چگونه قیچی دالبر را تیز کنیم؟

از آنجایی که قیچی دالبر، لبه‌های صاف و یکدستی ندارد پس یک راهکار عالی برای نحوه تیز کردن قیچی‌های دالبر استفاده از سوزن خیاطی است. برای این کار سوزن نسبتاً درشتی را روی لبه‌های قیچی به سمت عقب بکشید و مدام قیچی را باز و بسته کنید. لازم است این کار را چندین بار با احتیاط تکرار کنید تا قیچی خیاطی شما تیز شود.

نحوه تیز کردن قیچی با پیچ گوشتی

پیچ گوشتی یک وسیله کاربردی است که معمولاً در اکثر خانه‌ها وجود دارد. پس یک نحوه تیز کردن قیچی خیاطی با کمک پیچ گوشتی است. برای این کار تیغه‌های قیچی خیاطی را روی میله فلزی پیچ گوشتی قرار دهید و فرض کنید که پیچ گوشتی را مثل پارچه می‌برید.

اموزش تنظیم قیچی خیاطی

برای تنظیم قیچی خیاطی که به صورت دستی کار می‌کنند راهکار خاصی وجود ندارد. فقط زمانی که قیچی خیاطی کند می‌شود شما می‌توانید به آسانی تیغه‌های قیچی خیاطی را با ترفندهای ساده دوباره تیز کنید. مثلاً یک نحوه تیز کردن قیچی خیاطی با فویل آلومینیومی است. برای این کار یک فویل آلومینیومی را چندین بار تا بزنید تا ضخیم شود. سپس مثل بریدن پارچه با قیچی خود ورق آلومینیوم را برش بزنید تا قیچی شما حسابی تیز شود.

اموزش تنظیم قیچی خیاطی

نحوه تیز کردن قیچی با کاغذ سمباده

اگر با قیچی خیاطی خود فقط کاغذ و یا پارچه خرد کرده و قیچی شما خیلی کند نیست می‌توانید تیغه‌های قیچی را با استفاده از یک سمباده ریز به آرامی تیز کنید. برای این کار تنها کافیست سمباده را به سادگی روی لبه‌های قیچی بکشید.

نحوه تیز کردن قیچی با سیم‌ ظرفشویی

شاید برایتان جالب باشد؛ ولی به راحتی می‌توانید با استفاده از یک سیم ظرفشویی هر نوع قیچی خیاطی را تیز کنید. برای این کار باید به کمک قیچی به آرامی سیم ظرفشویی را مثل بریدن یک تکه پارچه برش بزنید.

حرف آخر فروشگاه نخ سوزن

شما می‌توانید به راحتی در خانه با این چند راهکار ساده قیچی خود را تیز کنید. یا اینکه برای خرید قیچی خیاطی مرغوب با تیزترین تیغه‌ها به صورت آنلاین یا حضوری به بازرگانی شفیعی در فروشگاه نخ سوزن مراجعه‌ کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *